Testperioden snart avslutad
Så här i mitten av oktober är vi halvvägs i vårt test att förnya klubbens möten. Vår satsning på en mötesfri måndag i månaden och ett kvällsmöte som ersätter en måndagslunch har till dags dato mottagits väl.

Glädjande kunde vi konstatera att måndagslunchen den 18 oktober hade vi 37 deltagare inklusive gäster. Programkommittén gör ett kanonjobb med att hitta spännande och intressanta föredragshållare. Krögaren Micke har satsat på trevligare dukning och jobbar på att höja matkvaliteten.

Vår första kvällsaktivitet på Sunlight blev en succé och mycket talar för att det blir en upprepning på nästa kvällsmöte den 27 oktober. Full fart på företagsetableringar i Nyköping står på programmet. Näringslivschefen och XShore elbåtar blir häftiga dragplåster. Läs mera om kvällsmötet under evenemang nedan.

Redan nu vill jag att Du bokar in vår årsfest som kommer gå av stapeln onsdagen den 24 november. Vi håller till i klubblokalen på OddFellowhuset. Program och festligheter arrangeras av Klubb & PR kommittén.

Klubben söker en kontaktperson för Rotarys ungdomsutbyten - kontakta mig om Du vill bidra. Under hösten bjuder Rotary Ungdomsutbyte in till tre digitala informationsmöten (12/10,24/10, 21/11) där fd utbytesstudenter, värdfamiljer och medlemmar i Rotary berättar och svarar på frågor (se bif info).

Just nu har vi få lokala projekt igång men planen är att vi skall öka aktiviteten och visa att vi kan göra gott i samhället. På distriktets hemsida kan Du läsa om Östersjöprojektet ett projekt som engagerar många av våra klubbar i distriktet.

Inom distriktet har man nyligen lanserat tävlingen Klubbkampen.

Allt i syfte att öka synligheten och stimulera medlemsrekrytering.

I vår  klubb får ClubAdmin uppdraget att utveckla hemsidan ytterligare och sprida det goda ryktet om våra utmärkta föredrag
och att vi är en trivsam klubb.

Medlemsrekrytering är ständigt aktuellt och där alla kan bidra -
låt oss visa det!

Sist men inte minst så gratulerar vi vår yngste klubbmedlem Mona Choukeir som nyligen blev mamma för tredje gången!

Hälsar

Mötesreferat 4 oktober 21
Skogen ur ett lokalt och internationellt perspektiv
Torkel har sammanfattat föredraget av Pär Wiksten och Karin Fällman Lillqvist från Skogssällskapet:

Den 4-5 mm stora granbarkborren som började angripa de sörmländska skogarna 2018 har under 2021 bedömts "ätit" upp ca 1 miljon m3sk. Detta motsvarar drygt halva årliga tillväxten. Det är inget annat än en katastrof enligt Pär.
Karin pratade om EU:s strategi för skogen som inte är något nytt men ändock en vridning mot en "gemensam" skogspolitik. Det som kan påverka den svenska skogsnäringen markant är LULUCF, där länder inom EU solidariskt ska minska CO2 påverkan. För Sveriges del kan det innebära att upp mot 30 % av den årliga avverkningen inte kommer genomföras för att vi ska binda koldioxid för unionen.

Mötesreferat 18 oktober 21
Länsstyrelsen bakom kulisserna
Hon kom till oss vår tidigare justitieminister, politiskt erfaren och nu vår landshövding Beatrice Ask. Det märktes att vi hade en erfaren talare som med glimten i ögat och med lättsam framtoning berättade om vad som händer och är vardag inom länsstyrelsen.
En populär gäst som lockade hela 37 deltagare inklusive gäster. Alla med det gemensamma omdömet att vår landshövding är en frisk fläkt med pondus och med en stil som vi gillar.