Hej Rotaryvän - funderar Du då och då på varför Du är med i Rotary?
Så här i Allhelgonatid kanske tanken slår dig att Du faktiskt ingår i ett lokalt kompetensnätverk i en internationell förening, som brinner för att göra livet bättre för människor lokalt och runtom i världen!
Är därför så glad att vi vid senaste klubbmötet beslutat stödja kvinnojouren MIRA i Nyköping under hösten. På hemsidan och nedan ser Du den QR-kod vi skall använda för att ge vårt bidrag till denna förening. Ett sätt där vi lever upp till årets motto "Din insats förändrar liv".

Gemensamt med klubbarna i Trosa och Nyköping storsatsar vi på att offensivt sprida budskapet om att Rädda Östersjön. Vi har initierat skolprojektet  - en utmaning till elever i årskurs 4-6 att i bild och text skapa idéer och föreslå åtgärder.
Dessutom kommer vi bidra till Rotarys satsning på mässan "Allt för sjön".

Du kommer väl till Årets Fest med tillhörande årsmöte, onsdagen den 24/11 med start kl 18.
Läs mer om evenemanget på hemsidan eller i din CR-app.

Hälsar

Mötesreferat 27 oktober 2021
X Shore och kommunens näringslivstoppar

Dags för kvällsmöte igen och åter i Sunlights trivsamma lokaler. Den här gången var vi 25 deltagare som inledde med trevligt mingel, innan vi äntrade möteslokalen Surf, där vi i entrén möttes av en rollup med budskapet Rädda Östersjön. Först på programmet stod X Shore elbåtsföretaget som etablerat sig i Nyköping sedan ett år tillbaka. Elias Wästberg berättade entusiasmerande om hur elektriska båtar innebär starten för ett mer hållbart båtliv. Utrustade med högteknologiska system för att maximera båtupplevelsen.

X Shore har högt flygande planer och räknar med att tillverka 200 båtar under sitt första produktionsår i Nyköping. Verksamheten är under uppbyggnad i delar av Ebersprächers lokaler och parallellt ökar man sin bemanning bara i Nyköping med 100 personer. På HK i Stockholm finns en stor stab, med Konrad Bergström som ägare, innovatör och initiativtagare till X Shore och etablering har redan skett på flera platser internationellt. X Shore är ett högteknologiskt under och kan liknas vid havets Tesla.

En superspännande inledning på denna kvällsövning som fortsatte med kommunens näringslivstoppar, med Maria Karlsson i spetsen, väl supportad av Sofia Rydingsvärd, Vi fick lyssna till hur kommunen offensivt marknadsför Nyköping som en intressant etableringsort. Under det senaste året har flera intressanta avslut med företagsetableringar genomförts. X Shore är ett utmärkt exempel och Biltema ett annat, dock smolk i bägaren, när Bosal tyvärr inte fullföljer sina planer. Maria och Sofia berättade vidare om den mark och områden som kommunen nu prioriterat för företagsetableringar. Kommunen har en offensiv satsning där kundfokus har blivit ett allt vanligare begrepp, även inom offentlig förvaltning.

Mötesreferat 1 november2021

Denna måndagslunch var vår föredragshållare Olga Nilsson kontaktperson och coach för Kvinnojuren MIRA i Nyköping. Med energi och inlevelse berättade Olga hur vanligt det är med våld i nära relation. Främst kvinnor men också barn som utsätts såväl för fysiskt som psykiskt våld berör oss alla väldigt illa.

Därför har vår klubb bestämt att stödja MIRA och fram till nyår startar vi härmed en insamling med syfte att stödja MIRAs verksamhet. Sätt in ett valfritt belopp använd gärna nedan QR kod eller swisha pengar direkt till klubbens
Swish-konto 1230075705 och ange MIRA.