Ukraina insamlingen under mars
8,4 Mkr från Rotary-Sverige.
Dubblerat av Akelius blev detta alltså
över 16,5 Mkr som går via Rotary Hjälper till UNHCR och UNICEF.

Rotary sjuder av projekt och viljan av att göra skillnad -  såväl lokalt, regionalt som internationellt. Förutom att Rotary är synnerligen aktiva när det gäller stödet till krisen i Ukraina startar många aktiviteter upp igen efter pandemin.

Vår klubb fortsätter att varva lunchmöten med kvällsmöten som hittills upplevs positivt. Men vi saknar många av våra medlemmar. En trogen skara på 20-25 medlemmar ser vi ofta och gärna  - men var finns ni övriga?

Nedan ser ni fortsättningen av våra mötesdagar under våren - boka in i kalendern.  Vi utlovar synnerligen intressanta program och inspirerande
samtal rotarianer emellan.

Väl mött!

Nya medlemmar i klubben
VÄLKOMMEN  Anna och Sebastian!

Anna Comstedt, 40 år, är utbildad jurist och kan se tillbaka på en karriär som anställd på flera statliga myndigheter och en bank i Nyköping där hon framförallt har arbetat med ekonomisk familjerätt. Hon genomförde sin notarietjänstgöring vid Linköpings tingsrätt. Anna driver sedan några månader tillbaka familjeföretaget Comstedts Juristbyrå. Vi ser fram emot Annas egoföredrag!

Sebastian är tillbaka i klubben efter att yrkeskarriären krävde en pauimages på några år.
Vid vårt senaste lunchmöte den 4 april fick vi lyssna till Sebastians ego föredrag. En imponerande kavalkad av olika yrkesroller med inriktning på försäljning och
affärsutveckling inom livsmedelsindustrin. Just nu varvar Sebastian sin tid som verksamhetsledare för Nyföretagar-centrum med olika konsultroller inom näringslivet. Privat en aktiv jägare och en inbiten skidentusiast.

Prioriterade projekt i klubben - just nu

Efter två års uppehåll p g a pandemin och en något trevande inledning av planeringen inför sommarens läger, är vi nu i full gång igen. Efter några års mellanspel på Vibäck utanför Buskhyttan är vi nu tillbaka på Stensund, där allting började och arbetet med att rekrytera deltagare och sponsorer pågår som bäst.

image
Vi har fått ovanligt god respons från kommunerna och våra sponsorer, varför det hittills ser lovande ut. Deadline för det arbetet är satt till den 15 april. Sedan återstår valet av deltagare och detaljplaneringen av programmet, där ett avslutande besök på Kolmården alltid är en av höjdpunkterna under lägerveckan.

Projektet Rädda Östersjön utökas succesivt och samlar ideella aktörer med lokala och regionala projekt som alla fokuserar på miljön i och runt Östersjön. Vår projektgrupp med engagerade rotarianer från klubbarna i Trosa, Nyköping och Oxelösund är synnerligen aktiva. Att sprida budskapet om att imageRädda Östersjön kommer vara temat för vår nästa kvällsaktivitet den 20 april på NK villan.

Du har fått en separat inbjudan till kvällen den 20 april på NK villan - inspirerande föredrag och vibrerande samtal rotarianer emellan.
Anmäl dig i CR-appen eller under Kommande Evenemang, på hemsidan, men gör det NU !

Rotarys Ungdomsutbyte

image

Rotarys program för ungdomar ger deltagarna minnen och kunskaper för livet. Genom dessa program kan unga människor få stipendier, resa på kulturella utbyten eller hjälpa ett samhälle genom att delta i ett serviceprojekt.
Under pandemin har det varit paus på aktiviteter kring Ungdomsutbytet. Men nu har Tommy Östman från Gripenklubben tagit ett samordningsansvar för detta intressanta projekt.

I vår klubb berättade Sebastian under sitt egoföredrag nyligen om hans dotters positiva erfarenheter av ungdomsutbytet. Sebastian blir vår klubbs representant för Ungdomsutbytet och Tommy har kallat till ett första möte den 19 april.

Mötestider  - resten av våren 2022

Notera följande mötestider i din kalender :
  • 20 April  - kvällsmöte på NK villan tema Rädda Östersjön
  • 25 April -  lunchmöte i klubblokalen på Odd Fellowhuset