Hösten har präglats av viljan att genomföra förnyelse och skapa en vitalisering i vår fina klubb. Vid årsmötet för någon vecka sedan fick vi mycket positiv feedback men också konstruktiv kritik.
Vi behöver mer tid för en slutlig utvärdering. Så även första kvartalet 22 fortsätter vi med ett kvällsmöte i månaden och två måndagsluncher per månad. Men nu blir vi ännu tydligare vilka mötesdagar som gäller.

Kommittéarbetet har under hösten fått mindre fokus medan insatser i projektform får större plats i klubben. Östersjöprojektet är exempel på där vi skall öka vårt engagemang. Vi gör det i samverkan med klubbarna inom Intercity (Trosa,Nyköping,Oxelösund) allt i syfte att stärka utbytet med klubbarna i vår närhet.
Projekt MIra har gått över förväntan (6100kr) och vi ser fram emot att överlämna ett generöst bidrag till Olga när hon medverkar på vår lunch den 20/12.
I skrivande stund återstår 2 lunchmöten (6/12 0ch 20/12) på OF. Väl mött på måndag när vår egen Bosse S i egenskap av DG öppnar för en dialog om Rotary.
Allt gott !

Mötesreferat måndagen 15 november 21

På uppdrag med MSB
Förväntansfulla klubbmedlemmar, 25st till antalet, fick lyssna till dagens gästföreläsare Kristin Mörth. Kristin, som till vardags är HR chef, men har en spännande tillvaro vid sidan om sin profession. Som insatsledare för MSB, har hon genomfört djärva uppdrag och insatser runt om i världen. Uppdragen som insatschef innehåller väldigt mycket olika delar, säkerhet, logistik, personalansvar, styrning av projektets framdrift, ekonomiansvar, kontakt med samarbetspartners och lokalbefolkningen.
Kristin berättade inlevelsefullt om sina insatser i samband med Ebolaepedemin i Afrika, jordbävningen i Nepal  - som krävde nästan 2600 människoliv. Hon var nyckelperson för MSB i samband med flyktingströmmen till Sverige 2015. Organisationsuppdrag i krigshärjade Afghanistan finns på meritlistan. Det senaste uppdraget för MSB genomförde Kristin i samband med den omfattande jordbävningen på Haiti under hösten 21. Klart att en så spännande gästföreläsare gav upphov till många nyfikna frågor från oss åhörare. Ett stort tack till Krisitin och ett bevis på vilka toppföreläsare vår klubb anlitar.

Mötesreferat onsdagen 24 november 21

Årsmöte och fest på OF
Det var laddat för traditionellt årsmöte och därefter årets fest i klubblokalen på OF-huset. Vi blev 20 medlemmar som inledde kvällen med att under POA:s ledning genomföra årsmötet. Ett årsmöte som fastställde såväl budget som funktionärsroller inför kommande verksamhetsår. Yvonne skriver protokollet som kommer finnas tillgängligt i CR. Synpunkter på framtida distriktsindelning och kritik om vår tillhörighet lämnar öppet för nya beslut. En avstämning av vårt pågående test att vitalisera och förnya klubben, resulterade i att vi fortsätter  med upplägget under kv 1 22.
Dax för årets fest som vi inledde med mingel och underhållning av gruppen Visavi. Vi lyssnade till en skönsjungande blandning av Abba och visor av Taube. Kvällen till ära hade Micke plockat fram sina bästa krögarrecept. Vi serverades en perfekt entrécote med goda tillbehör och gott vin. Desserten, en utsökt panacotta, förgyllde intressanta diskussioner och härlig samvaro. Dessutom var kvällens medlemmar på ett generöst bidragshumör och kvinnojouren Miras QR kod utnyttjades flitigt under kvällen.

MedlemsNytt för Nyköping Öster Rotaryklubb
kommer ut två gånger i månaden
hälsar