Rotarykamrater i Nyköping Öster Rotaryklubb!
Vår provperiod med en lunch per vecka, varje fredag, närmar sig. Utöver luncher, en kvällsaktivitet per månad, som kan bli när som helst i månaden och vilken veckodag som helst beroende på program. Även platsen kan variera t ex besök hos något företag eller program på restaurang el dylikt.

NÖRK hade ju ”sista” egna lunchen 19:e september, så måndag 3 oktober är det inget, eftersom vår första gemensamma lunch blir fredagen 7 oktober. Vid detta historiska tillfälle kommer jag att vara president. Vi presidenter kommer därefter att leda lunchen var tredje gång.

Vad är det då som gäller framöver???
  1. Anmälan som vanligt via CR och betalning som vanligt via Swish.
  2. Då du kommer till Odd Fellow, gå till biblioteket som före pandemin, sedan mingel i salongen.
  3. Vi kommer inte att ha någon bordsplacering som vi haft senaste tiden, men ska se till att få representation från alla klubbar vid varje bord för att vi ska lära känna varandra bättre.
  4. Vi kommer att inleda med föredrag, därefter äter vi lunch. Rotaryärenden tas under kaffet.
  5. Gästvärdar har ju inte vi haft den senaste tiden, men det har både Gripen och NRK, så de tar hand om det under försöksperioden.
  6. Veckobrev har vi ju inte heller haft, även det har både Gripen och NRK haft, och kommer därför att sköta veckobreven också. Dessa kommer sedan även våra medlemmar att få.
  7. Vi i Nyköping Öster ligger före de andra klubbarna när det gäller användning av Club Runner och IT-teknik, t ex digitala möten, så vi kommer att ta större ansvar för det i gengäld.
Jag har tidigare nämnt att vi kommer att ligga lite lågt med kommittéarbete och projekt tills vidare, vilket dock inte gäller program och klubbmästeri, för de verksamheterna är ju viktigare än någonsin. Vi presidenter vill att de som jobbar med det i fortsättningen jobbar tillsammans. Beträffande övrigt kommitté- och projektarbete ber jag dig hålla koll på hemsidan resp. läsa meddelanden via mejl.
Det vi gör är en försöksverksamhet, som sedan ska utvärderas innan vi fattar beslut om ev. samman-slagning. Om vi ska lyckas måste alla hjälpa till och ha förståelse för att allt inte kommer att fungera utan friktion den första tiden. Vi har inte alla rutiner eller svar på alla frågor, men med gemensamma ansträngningar skapar vi det.
Jag hoppas att vi slipper ”läktartyper”, sådana som sitter vid sidan om och kritiserar och har negativa kommentarer. Kom i stället ut på planen och delta i spelet, fråga dig själv vad du kan bidra med.
Vi i presidentgruppen fortsätter att träffas kontinuerligt, ca 1 gång/månad, för att lösa det närliggande och praktiska, men vår största uppgift är att ta fram en långsiktig strategi och planering för Rotarys framtida verksamhet i Nyköping. Under försöksperioden kommer resp. klubb att kvarstå och ha sin egen ekonomi och egna styrelsemöten.
Har du frågor, idéer och tankar som du tror att vi i ledningen kan ha nytta av så hör gärna av dig. Om alla hjälps åt, har tålamod och förståelse för att allt kanske inte kommer att fungera perfekt från början, då kommer vi att få den vitaliserade och slagkraftiga Rotaryklubb som Nyköping behöver och som man verkligen vill tillhöra, engagera sig i och kan vara stolt över.
Till sist meddelar jag, på mångas begäran, vilka kamrater som slutat i NÖRK senaste året: Jan Cedwall, Hans Manhem, Roger Hansson, Torkel Pettersson, Jan Verneholt, Åke Holm och Mona Choukeir.

Varma hälsningar från er President P-O