Medlemsbrev 1, våren 2023
Hej mina Rotarykamrater i Nyköping Öster Rotaryklubb,

God fortsättning på det nya året!

Här är medlemsbrev med en uppdatering om vad som sker i klubben och med vår sammanslagning.
  1. Medlemsläget: Följande medlemmar har lämnat klubben, Calle Ekberg, Sonja Ek, Staffan Fjellström, Göran Parmenstam, Torkel Pettersson, Karin Sundby och Sture Wärn, vilket innebär att vi nu är 43 medlemmar och 1 hedersmedlem.
  2. Lunchpriset: Inflationen påverkar även oss och Micke krögare har därför begärt höjning till 130: - per lunch, vilket vi alla presidenter har accepterat som rimligt. Höjningen träder i kraft direkt, så nästa lunch betalar du alltså 130: - i stället för 120: -.
  3. Sammanslagningsarbetet pågår för fullt och vi i ledningsgruppen har tagit fram en långsiktig strategi som ni snart ska få ta del av. Av reaktioner och kommentarer att döma är de allra flesta positiva till sammanslagningen, ofta hör vi kommentarer om hur mycket roligare det är att gå på en lunch när det är mellan 40 och 50 deltagare.
  4. Medlemsenkät: Under mars månad kommer en enkät att gå ut till samtliga medlemmar där vi vill ha era synpunkter på om och hur en sammanslagning ska ske.
  5. Valberedning: En gemensam valberedning är utsedd med två representanter från vardera klubben och den ska börja arbeta snarast med att ta fram en ny styrelse, som ska börja arbeta fr o m 1 juli.
  6. Ekonomigenomgång: Skattmästarna i resp klubb har påbörjat ett arbete med att gå igenom och ge förslag till hur finansieringen ska ske och vad som ska hända med överskotten.
  7. Nya stadgar:  En stadgekommitté finns också, för att förbereda nya stadgar.
  8. Formalia: Om det finns majoritet för en sammanslagning, kommer det praktiska arbetet med sammanslagningen att ske under april och maj.
  9. Sista lunchen på OF: Den 26 maj kommer sista lunchen för säsongen att ske på Odd Fellow och det beror på att det ska påbörjas renoveringsarbete då. I samband med den lunchen tänkte vi passa på och ha den formella extra stämma som behövs för beslutet och sedan är tanken att vi ska ordna en lite festligare lunch på annan plats den 2 juni för att fira att vi blivit en klubb.
  10. Kommittéer och projekt: Östersjöprojektet och Sörmlandslägret arbetar på och program-kommittéerna fungerar nu som en och vi hoppas att så ska bli fallet med övriga kommittéer vi ska ha i framtiden också.
  11. Kulturkommitté: NRK har haft en kulturkommitté som bl a utser en musikstipendiat varje år och nu ber Maud Kellner övriga klubbar att ställa upp med någon representant redan nu, för att under våren utse stipendiat.
  12. IT-ansvariga: Vidare behöver vi några IT/CR-kunniga och intresserade att hjälpa till och att så småningom ta över IT/CR-ansvaret efter Anders Sundby. Hör av er till mig om ni vill hjälpa till.
  13. Mentorer: Vi har ju också fått in några nya medlemmar och nu efterlyser vi mentorer till dessa. Om du vill hjälpa till och vara mentor till någon så hör av dig.
Ja, detta var det viktigaste för tillfället och undrar du något eller har idéer eller förslag är det bara att höra av sig och jag tycker sammanfattningsvis att det mesta jag hör om sammanslagningen är positivt, vilket gör mig övertygad om att vi snart är en klubb och att allt kommer att fungera bra.

Eder president/P-O
ClubRunner Mobile